Over Nifosa

Wat is Nifosa?
Nifosa is een kledingbedrijf en modelabel, opgericht door Nicole van den Broek en het richt zich op het kleden van de vrouwelijke sport en voetbalfans. Op 1 november 2018 was de lancering met een allereerste voetbal fandress genaamd ‘The Flame’. En op 19 april is daar de oranje fandress bijgekomen genaamd ‘The Champ’.

Wat betekent de naam Nifosa?
Tifosa betekent in het Italiaans ‘vrouwelijke voetbalfan’. Nifosa betekent dus Nicole’s vrouwelijke voetbalfans! Ik heb de naam Tifosa samengevoegd met mijn voornaam en daarmee creëren we het Nifosa-effect!

Hoe kwam je op de naam Nifosa?
Dit hele idee voor deze jurken (want er komen meerdere modellen!) zit echt al jaren en jaren in mijn hoofd. En dit kon ik alleen met ons mam en met mijn maat Coen van der Maas bespreken en erover sparren. Samen met hen had ik ook al namen bedacht en kreeg het in mijn hoofd steeds meer vorm. De eerste keer dat de naam Nifosa genoemd werd is in een mail van woensdag 28 augustus 2013! Dit is precies wat ik zocht! De naam heb ik per direct laten vastleggen! Ook al had dat nog heel wat voeten in de aarde nodig… 

Wie is Nicole van den Broek?
Ik ben 43 jaar, geboren in Brouwhuis (Helmond) en al jaren woonachtig in Eindhoven. Verder werk ik 10 maanden per jaar als tourleader/reisleidster/gids over de hele wereld. In 2010 heb ik een boek geschreven ’t Laatste rondje is van mij…
En in mijn spaarzame vrije tijd ga ik graag op stap, ga graag pokeren of rikken en ben een fervent PSV en Helmond Sport supportster.

Waar is je liefde voor voetbal vandaan gekomen?
Dat heb ik te danken aan mijn vader Harrie van den Broek †. Hij was net als ik een groot sportsfan van allerlei sporten en had zelf een seizoenskaart voor PSV. Samen met hem heb ik de allereerste wedstrijd in het Philips stadion mogen beleven en vanaf dat moment was ik verkocht! Hij ging ook altijd met me mee naar mijn eigen sportwedstrijden en door hem is mijn liefde voor PSV er gekomen.

Heb je altijd deze ondernemingsdrang gehad?
Men zegt wel eens: “De appel valt niet ver van de boom”… En volgens mij gaat die vlieger bij mij ook wel op. Mijn vader was een groot ondernemer en heeft zijn eigen bedrijf ‘Gebr. Van den Broek transport’ destijds naar grote hoogtes gebracht. Helaas is hij al op 45-jarige leeftijd overleden. Ik had nog zóveel van hem kunnen leren! Wel heeft hij me altijd bijgebracht om áltijd eerlijk te zijn, hard te werken maar ook op z’n tijd te genieten van het leven. En geloof me, dat doe ik zekers! Dat genieten. Want ik heb gezien hoe hij er zelf aan onderdoor is gegaan en mede daardoor is hij slechts 45 jaar oud mogen worden. Al op vroege leeftijd heeft hij me laten zien, dat door je eigen geld te verdienen, dat je daardoor veel leuke dingen kunt doen. Door hem weet ik nu, dat je je passie moet laten spreken. Maar ook dat er veel tijd in gaat zitten om iets goeds neer te zetten! You don’t build a business overnight! That takes time… En doorzettingsvermogen. En laat ik dat nou genoeg in huis hebben. Alles van dit project is op eigen kracht gerealiseerd en daar ben ik toch wel trots op! Ik heb altijd wel ondernemersdrang gehad. Want ik ben ooit geëmigreerd naar de Dominicaanse Republiek en heb daar een kroeg op het strand gehad en heb meerdere plannen uitgewerkt. Helaas ben ik daarna terug moeten komen i.v.m. Het overlijden van mijn vader. Verder heb ik een boek geschreven met behulp van mijn oma Annie Verdonschot en dat is uitgebracht op 18 december 2010 met het Glazen huis in Eindhoven. Dat boek is inmiddels vierde druk en boek 2 moet op korte termijn ook nog komen. Dus je zou kunnen zeggen, dat ondernemen altijd wel in me heeft gezeten. Ik ben mezelf altijd blijven vertellen: blijf vooral jezelf, houd de kern van je verhaal voor je en laat vooral je passie spreken! Dan komt het vanzelf goed…Ondernemen is investeren. Niet alleen geld, maar ook vooral veel tijd.

Waar komt dit idee voor deze supporterskleding vandaan?
Eigenlijk heel simpel: omdat het er nog niet was! Tuurlijk, er zijn ook wel een aantal artikelen voor vrouwelijke sport- en voetbalfans.
Maar niets wat álle vrouwen flatteert of comfortabel zit. Ikzelf werk 10 maanden per jaar in het buitenland en draag daarbij om de twee weken precies dezelfde kleren. Die korte tijd dat ik in Nederland ben, wil ik me dan wel extra vrouwelijk voelen en de koffer kan dan 2 maanden de hoek in! Nou is mijn favoriete uitgaansavondje een thuiswedstrijd van PSV. Maar ik wil ook uitdragen, dat ik supporter van deze mooie club ben én daarna nog op stap kunnen gaan. De mogelijkheden zijn dan beperkt. Je zou een mannenshirt aan kunnen trekken, maar dat vind ik totaal niet prettig en heel veel andere opties zijn er simpelweg niet. Er is niets vrouwelijks, niets wat sexy en comfortabel is en niets waarmee ik én naar een voetbalwedstrijd kan én daarna nog naar een feestje zou kunnen. En dat kan ook bij een ander sportevenement. En de oranje fandress kan je nu én naar een oranje sports event dragen én ook naar Koningsdag!

Heeft de welbekende bodypaint van PSV uit 2015 er nog mee te maken?
Jazeker heeft dat eraan bijgedragen. In april 2015 kwam het nieuws naar buiten, dat na 34 jaar Philips als shirtsponsor in 2016 zou gaan stoppen. Ik vond dat zo verschrikkelijk! Want de 7 letters van Philips zouden dan na zoveel jaren niet meer op ons mooie tricot van PSV staan. Dat kon ik niet zomaar voorbij laten gaan dat nieuws. En zodoende is er de bewuste bodypaint-actie gekomen! Deze bodypaint geeft wel aan, dat ik een serieus grote PSV-supportster ben en een fan in hart en nieren. Want ik was echt stuk van het nieuws, dat Philips van het shirt af zou gaan. Toen ik dit nieuws hoorde, was ik aan het werk in Spanje en ik geloofde het in eerste instantie niet. Ergens begin 2015 kwam het nieuws naar buiten, dat Philips als shirtsponsor ging stoppen. Ik dacht alleen maar; “Meen je dat nou?” In de 34 jaar dat shirtsponsoring in Nederland was toegelaten, stond Philips altijd op het PSV-shirt. En dat ging nu veranderen!? Het elektronicaconcern zou wel als een van de belangrijkste sponsoren aan de club verbonden blijven, maar er zou een andere naam op de borst komen. Dat idee? Dat deed me echt pijn! Philips hoort bij onze club. Nou snap ik ook wel, dat ik daar nul meer aan kon doen, maar het zomaar voorbij laten gaan en geen actie ondernemen wilde ik ook niet. En tijdens een avondje borrelen in Torremolinos ontstond de slogan in mijn hoofd “Zonder Philips op de borst zijn we naakt”… Want zo voelde dat ook voor mij. Ik heb direct de dag erna contact opgenomen met diverse bodypaint artiesten en ben met Monique van Bodyart in zee gegaan. Ik heb haar het concept uitgelegd en samen met mijn maat Bjorn van Ginneken zijn we naar haar atelier in Helmond gegaan. Daar werd het thuistenue op mijn naakte lichaam geschilderd in een aantal uurtjes en werden er foto’s gemaakt. Wat was mijn insteek daarmee? Om te laten zien, dat ik het er niet mee eens was en een soort van protest vanuit mezelf als supporter. Tja, dat je dan vervolgens in no time op de voorpagina van diverse kranten staat en overal op diverse social media verschijnt? De hype was groot… Direct na die actie in mei 2015 met de bodypaint ben ik weer naar het buitenland vertrokken en schoot er direct door mijn hoofd: “Vond je deze bodypaint te weinig kleding om naar een wedstrijd te gaan van ons cluppie? Trek dan deze mooie jurk aan…”. Probleem was: er was nog helemaal geen jurk! Alleen in mijn hoofd…

Wat heb je daarna gedaan om dit plan in je hoofd te realiseren?
Al jaren heb ik het in mijn hoofd zitten om een mooie PSV-jurk te maken. Eentje die álle vrouwen staat! Van dik, dun, groot, klein, rondborstig, brede heupen, zwanger, etc. Het zou alle vrouwen moeten flatteren en ze zouden zich allemaal zelfverzekerd, sexy en goed moeten voelen!! In mijn hoofd wist ik precies hoe dat eruit zou zien. Maar ik kan niet naaien, kan geen patroon lezen, laat staan tekenen of uitwerken en heb van die tak nul verstand. Hoe anders is dat nu!? Ik leer iedere dag nog bij! Dus ben ik een aantal weken na deze bodypaint op zoek gegaan naar een naaiatelier. Iemand die mijn ideeën in mijn hoofd zou kunnen omzetten naar een daadwerkelijke jurk! Dus ging ik op zoek. Mijn vriendin Nicole Raymakers van Nicky’s Lingerie kwam met de naam van Martje van ‘Big Girlz’ en zij stuurde me naar Floor van Bon Floor in St. Oedenrode. En zo is het balletje gaan rollen. Want Floor vond het een geweldig leuk project en wilde de uitdaging graag aan gaan! Ik heb zeker 10 adressen benaderd, maar niemand durfde het aan of zag iets in mijn project. Behalve Floor! Zij was de enige die het een super tof idee vond en dit wel met me wilde uitwerken. Ik had haar alleen nog niet verteld, dat het niet bij één jurk zou blijven, maar dat ik er een bedrijf van wilde gaan maken…

Wanneer wist je dat je dit door wilde gaan zetten? 
Alles begon steeds meer vorm te krijgen. En ondertussen was ik ook nog “gewoon” 10 maanden aan het reizen door diverse landen over de hele wereld. Je snapt; heel veel heb ik niet geslapen! Er waren heel veel tegenslagen, opnieuw beginnen, extra investeringen, teleurstellingen en problemen. Maar ik heb nooit opgegeven. En zo is het me dus ook gelukt om op 5 juli 2018 het contract te tekenen met Toon Gerbrands voor een licentie van PSV. Hier ben ik ook zó trots op! Ik wilde het wel van de daken schreeuwen! Maar ik heb dit al die jaren stil weten te houden, dus heb ik dat tot 1 november doorgezet en ben hard aan het werk gegaan om alles te realiseren. De stoffen zijn in de loop der maanden geperfectioneerd, de sluitstukjes nog mooier gemaakt, de waslabels zorgvuldig uitgekozen, de kleerhangers laten bedrukken en zo was alles mooi op tijd klaar. 

Het is een regionaal project geworden; hoe is dat tot stand gekomen? 
Het gehele project is inderdaad een regionaal project geworden. En ook dáár ben ik trots op. Van het ontwerp van ‘The Flame’, de oprichting van Nifosa en de uiteindelijke lancering van de PSV-Jurk heb ik een zeer regionale aangelegenheid weten te maken. Vrienden zijn opgetrommeld voor de fotoshoots en de commercial. Die overigens in het PSV-stadion in skybox No Nine en De Aftrap is opgenomen. Geproduceerd door Bleck Media en Mark Ven DC uit Best en reclamebureau De Reclamegarage uit Helmond. De fotoshoot was bij BC Fotografie in Helmond. De speciale kleerhangers zijn gefabriceerd door Mainetti uit Helmond en bedrukt door Jalo Print in Valkenswaard. De jurken zijn met de hand gemaakt door naaiatelier Bon Floor en ontworpen met medewerking van designbureau GerdySign beiden gevestigd in St. Oedenrode.

Waarom kost de jurk €139,95? 
Omdat het een uniek project is van een luxe kwaliteit. Dit is echt een cadeautje wat je jezelf kunt geven. Als je een shirt zou kopen dan ben je ook 85 Euro kwijt. En dat is voor één seizoen. Met deze jurk ben je meerdere jaren klaar, het is een duurzaam product en daardoor een investering voor langere tijd. Het is ook niet seizoensgebonden. Verder is de stof van een hoogstaande kwaliteit uit Italië, gedrukt in Denemarken en is de jurk vervaardigd met de hand in St. Oedenrode. Er zitten meerdere uren in het vervaardigen van de jurk. Ook is het sluitstukje bij de hals van echt 100% zilver, wat het de finishing touch geeft! Al met al geef je jezelf een écht PSV-cadeau!

Alleen verkrijgbaar via deze webshop van www.nifosa.nl

Komen er nog meer modellen?
Dit eerste PSV-model heet ‘The Flame’. Het tweede model is de oranje jurk en deze is genaamd ‘The Champ’. Ook voor een derde optie zijn er al schetsen en er zijn nog meerdere mogelijkheden voor in de toekomst.

Stay tuned!